The complete notes av Bill Bryson innehåller dels reseskildringen Notes from a small island och krönikesamlingen Notes from a big country.

Bryson har fattat beslutet att flytta från det Storbrittannien han har bott i i 20 år. Som avslutning på denna sin vistelse gör han en sjuveckorsresa med allmänna kommunikationer runt det land han står i begrepp att lämna. Notes from a small island är hans skildring av den resan.

Bryson är underbar som reseskildrare. Han utger sig inte för att göra någon opartisk skildring, utan skriver om vad han tycker om sina reseupplevelser och vad han bygger sina uppfattningar på. Detta på ett personligt plan som dessutom gör att han framstår som en trevlig prick. Han är en vaken iakttagare och en humoristisk berättare. Jag älskar hans beskrivningar av det brittiska landskapet, det brittiska folkets vanor och quirks (om man nu kan tala om ett helt folk på det generaliserande sättet) och jag älskar det sätt på vilket han lyckas bibehålla ett utifrånperspektiv på det land han ändå har bott 20 år i.

Jag har sedan tidigare varit sugen på att åka till Storbrittannien och se annat än London och biten mellan London och Harwich. Mitt sug har inte blivit mindre efter Notes from a small island. Dock gör jag förmodligen klokt i att undvika landets allmänna kommunikationer. Eller åtminstone beväpna mig med ansenliga mängder tålamod.

I krönikesamlingen Notes from a big country får vi läsa kröniker Bryson skrev sedan han flyttat till USA. De skrevs på uppdrag av, och blev sedan publicerade i, en brittisk tidning. Mestadels handlar det om hans fascination och frustration över det amerikanska samhället och det amerikanska folket.

Bryson gör sig bättre i det längre formatet, åtm i en sådan här samlingsvolym. Han har skarpa ögon och gör bra iakttagelser och möjligen funkar krönikorna att läsa var och en för sig med en (lång?) tids mellanrum, men att sträckläsa dem direkt efter 265 sidor av Bryson om ett ämne funkar sämre.

Eller nej, jag ändrar mig lite. Brysons krönikor funkar utmärkt som högläsning i den nervösa väntan som karaktäriserar sista dagens budgivning på ett hus jag väldigtväldigtväldigt gärna vill ha. Den nervösa väntan som i sig karaktäriseras av perioder av koncentration som är precis två Brysonkrönikor långa följt av ett ryckigt språng upp ur läsfåtöljen fram till mobiltelefonen för att se om något har inträffat (som att mäklaren har ringt eller att ytterligare ett bud har inkommit, trots att tystnaden talar emot detta).

