I Torpeden: en bok om Johan Darwich skriver journalisten Dick Sundevall om den (i boken ivf) f.d kriminelle Johan Darwich, torpeden som även är ”en vän som aldrig sviker och en älskad bror, morbror och farbror”. Han är dömd för alla brott i brottsbalken utom sexualbrott och IT-brott och när Sundevall träffar honom är han ren sedan en stund tillbaka och på väg ut till ett slags vanligt, aka obrottsligt liv.

Jag är inte säker på att jag förstår syftet med denna bok. Enligt förlagets hemsida är anledningarna tre. Efter avslutad läsning framstår en fjärde anledning som den starkaste: att skriva en BOATS* för att roa.

Sundevall gillar Darwich, den saken är beyond reasonable doubt, för att tala amerikansk domstolsengelska. De slänger käft och Sundevall döljer inte att han har kunskap och förståelse för Darwich situation och hans skrå. Och så får vi oss till livs historien om Darwich

Av en journalist hade jag väntat mig något helt annat. Mer ifrågasättande, mindre garv. Men det vi får är ett ”jaha nähä, det kan du inte kommentera för att brottet inte är preskriberat”, en förstående nick och ett garv.

Möjligen, jag säger möjligen, ställer Sundevalls bok frågan om när en människa har sonat sina brott. Fast nej, det är nog jag som ställer mig den frågan när jag läst klart. Sundevall, han mest gillar Darwich.

*Based On A True Story